Hyvät maastopyörän renkaat mahdollistavat vauhdikkaan pyöräilyhetken haastavassa maastossa. Maastopyörän renkaiden valintaan vaikuttavat pyörän malli, ajettava maasto ja renkaan halutut ominaisuudet.
Mistä {{getFormattedData(product, 'prices.min_price_formatted')}} {{getFormattedData(product, 'prices.minimal_price_formatted')}}
Päättyen {{getFormattedData(product, 'prices.max_price_formatted')}} Normaali hinta {{getFormattedData(product, 'prices.maximal_price_formatted')}}
Maastopyörän (MTB) renkaat ovat tavallista leveämmät ja voimakkaasti kuvioidut, jotta pito olisi liukkaalla alustalla mahdollisimman hyvä. Maastopyöräilyssä on tärkeää hyvä pito ajettaessa kuraisilla ja märillä poluilla, sekä jyrkissä mutkissa.
Jos maastopyörän renkailta toivotaan enemmän nopeutta kuin pitoa, renkaiden kannattaa olla vähemmän kuvioidut. Mitä kuvioidumpi pyörän rengas on, sen suurempi rullausvastus. Myös maastopyörän renkaan koolla on vaikutusta pyörän rullaavuuteen. Suuri renkaan halkaisija rullaa hyvin maastossa.
Maastopyörän renkaiden koko ilmoitetaan tuumissa. MTB renkaat ovat tavallisesti halkaisijaltaan 27,5 ja 29 tuumaa, joista jälkimmäinen koko on käytetyin maastopyörissä. Näistä pienemmät maastopyörän renkaat sopivat maastoon, jossa tarvitaan ketteryyttä tiukkoihin paikkoihin. Jos renkaan kooksi on ilmoitettu 29 × 2.3, se tarkoittaa renkaan olevan halkaisijaltaan 29 tuumaa ja 2.3 tuumaa leveä.
HalpaHallin valikoimassa on laadukkaita maastopyörän renkaita eri koossa.
Maastopyörän rengaspaineet vaikuttavat oleellisesti sujuvaan maastopyöräilyyn. Suositeltu rengaspaine maastopyörän renkaissa on 1,6 – 2,2 barin väliltä. Jos rengaspaine on suositeltua alhaisempi, rengas ei rullaa kunnolla ja pahimmillaan rengas voi irrota vanteelta kovassa vauhdissa tai tiukassa mutkassa. Suositeltua suurempi rengaspaine taas huonontaa renkaan pitoa. Maastopyörän rengas ei pureudu kunnolla alustaan, vaan se pomppii sinne tänne maastossa.
Rengaspaineen sopivaan määrään vaikuttaa maastopyörän renkaan malli. Tukeviin renkaisiin riittää matalammat paineet, kun taas kevyissä renkaissa on oltava korkeammat rengaspaineet. Sopivan rengaspaineen löytää testaamalla.
Takarenkaassa kannattaa olla vähän enemmän ilmaa kuin eturenkaassa, koska pyöräilijän paino jakautuu maastopyörän päällä suurimmaksi osaksi taakse. Mutkissa paino siirtyy entisestään takarenkaalle, jolloin tarvitaan enemmän ilmaa renkaaseen.